ONZE OPEN BRIEF

(De open brief zelf staat onder dit artikel)

Beste leden, beste lezers,

Begin februari stuurden we eenStop het Korten Pensioenen en Ga Indexeren open brief (zie helemaal onderaan) naar de volgende organisaties:

• Actiecomité Red het Pensioenstelsel
  • Het Pensioenlegioen
  • Nederlandse Bond voor Pensioenbelangen
  • KBO-Brabant
  • Stichting Pensioenbehoud
  • Pensioentribunaal
  • Actiegroep Stop het korten op pensioenen, ga indexeren
  • Verontruste Ouderen
  • Koepel van gepensioneerden
  • KBO-PCOB
  • ANBO
  • FNV-senioren
  • CNV-senioren

Wij hebben beloofd om jullie van de reacties op de hoogte te houden.

Stichting Pensioenbehoud reageerde snel: zij gaf aan vooral op de juridische weg verder te willen gaan en liet weten dat er een petitie met zes andere organisaties aan zat te komen.

Het Actiecomité Red het Pensioenstelsel liet weten dat eer samenwerking gezocht werd met zes andere organisaties. In tweede instantie werd er positief op een algemene flyer gereageerd.

Verontruste Ouderen stuurde een mail, waar we wat mee konden: de aanzet om te verdere analyse te komen voor acties.

Van KBO-Brabant ontvingen we ontvangstbevestiging.

Dat we geen respons van KBO-PCOB, ANBO, FNV- en CNV-senioren kregen verbaast ons niets. Zij hebben sinds het pensioenakkoord steeds aan de verkeerde kant gestaan. En dat geldt ook voor de Koepel, die bij monde van hun voorzitters kritiek op het wetsontwerp hebben, maar er toch de voorkeur aan geven om bij Koolmees aan tafel te blijven.

Van het Pensioenlegioen geen woord, terwijl toch een aantal van ons geld aan deze stichting hebben gegeven. Hieruit blijkt maar weer eens dat je heel voorzichtig moet zijn met het steunen van stichtingen, omdat deze niet democratisch worden gecontroleerd. Helaas ook geen reactie van het Pensioentribunaal, KBO-Brabant en de NBP. Van de Actiegroep Stop het korten op pensioenen, ga indexeren (de groep van De Sjaak) hadden we eigenlijk wel een reactie verwacht, omdat een aantal mensen van Pensioenactie Oost met regelmaat aan hun acties heeft meegedaan.

Wij betreuren het dat een aantal van de door ons aangeschreven groepen niet de moeite nemen om inhoudelijk op onze brief te reageren en vragen ons af wat hier achter steekt.

Ons rest helaas op basis van het voorafgaande niets anders dan de volgende conclusie: bijna alle groepen hebben GEEN behoefte om zich eens te buigen over het opzetten van een actie-infrastructuur tot 2026; evenmin willen ze zich beraden op de vraag hoe we de gewone gepensioneerden kunnen bereiken, waarvan een grote groep geen of amper gebruik maakt van internet.

Wij vinden dit heel jammer. Natuurlijk juichen we juridische stappen toe en steunen we de petitie van harte, maar volgens ons zijn contacten naar de basis en mogelijke acties met die basis van even groot belang. De politiek is alleen met een tastbare massa te temmen. Een papieren massa in de vorm van een petitie kan slechts een begin zijn.

Rik Min & Johan van der Veen

Tekst open brief:

Enschede/Deventer, 4-2-2021

Aan:
• Actiecomité Red het Pensioenstelsel
• Het Pensioenlegioen
• Nederlandse Bond voor Pensioenbelangen
• KBO-Brabant
• Stichting Pensioenbehoud
• Pensioentribunaal
• Actiegroep Stop het korten op pensioenen, ga indexeren
• Verontruste Ouderen
• Koepel van gepensioneerden
• KBO-PCOB
• ANBO
• FNV-senioren
• CNV-senioren

Beste mensen,

Ondergetekenden, leden van Pensioenactie Oost, vinden dat de pensioenstrijd in een impasse verkeert, met als kenmerk dat we er niet in slagen om bij de meerderheid van de gepensioneerden met onze boodschap door te dringen.

Actuele situatie
Natuurlijk kunnen we doorgaan met het via brieven en petities bewerken van de politiek en de pensioenfondsen. Baat het niet, het zal ook niet schaden. Maar laten we er niet te veel van verwachten. De politici zijn druk met zichzelf en met de verkiezingscampagne, waarin de pensioenen geen thema zijn. Bovendien weet je nooit wat politici na de verkiezingen doen.

Ook de oproepen om op deze of gene partij te stemmen om zo het onheil voor de pensioenen af te wenden, zijn strategisch niet slim. We zullen het als een gegeven moeten aanvaarden dat de meeste ouderen zich bij de verkiezingen niet alleen door de pensioenkwestie laten leiden. Ook de traditie speelt bij het uitbrengen van hun stem een zeer belangrijke rol.
Het Pensioenlegioen, Red het Pensioenstelsel, de FNV-senioren en ook de verschillende FB-groepen roepen veel, maar we zien geen of weinig actie. Helaas heeft 50-plus zich door Jan Nagel laten voorzien van Liane de Haan. De laatste heeft zich met de ANBO nooit ingelaten met onze strijd tegen de afbraak van ons pensioenstelsel.

Verder hebben we de stichtingen: het Pensioenlegioen is er één, evenals Pensioenbehoud en Pensioenverlies. Ons allen wordt regelmatig verzocht geld te storten. Helaas hebben we daarna geen enkele invloed. Pensioenverlies is inmiddels ter ziele. Is het geld van deze stichting, door donateurs opgebracht, niet een aardig startkapitaal om acties te financieren?
Natuurlijk zijn er positieve ontwikkelingen, zoals Lakeman die zich nu gaat inzetten. MAAR dat is meer voor de incrowd dan voor de eenvoudige gepensioneerde die amper gebruik maakt van internet.
Positief is ook de rechtszaak. Maar in Nederland gaat dat lang duren. En daarna moeten we mogelijk ook nog naar het Europese Hof. Velen van ons zullen dood zijn op het moment dat er een uitspraak ten gunste van ons ligt.
Ideeën om een brede coalitie te vormen, komen niet van de grond. De ontevreden FNV’ers verlangen vol nostalgie naar de vakbondsmacht, zijn druk met de verkiezingen van hun voorzitter of zijn verwikkeld in hun persoonlijke ambities gekozen te worden in het Ledenparlement. Het pensioenlegioen lijkt een doodgeboren kindje.

Welke kant moet het op? Wij vinden dat er een brug naar de gewone gepensioneerden moet worden geslagen. Wij bepleiten een gezamenlijk optrekken van alle organisaties die daadwerkelijk tot gemeenschappelijk optreden bereid zijn. We moeten het eens worden over een plan van aanpak, dat hopelijk de basis gaat vormen voor een infrastructuur voor acties tot aan 2026. Onze strijd zal namelijk een lange adem vereisen.
Waarom steken we de koppen niet (digitaal) bij elkaar om eens te praten over een draaiboek voor het komende half jaar, waarin de communicatie met de gewone gepensioneerden centraal staat, rekening houdend met de pandemie?

Het moet toch mogelijk zijn om voor het komende halfjaar, rekening houdend met de huidige situatie, actievormen te bedenken? Naast onze digitale uitingen, het schrijven van brieven en het houden van handtekeningenacties moeten er andere mogelijkheden zijn. We noemen er een paar: folders uitdelen in je omgeving, belrondes houden, enkele kleine lokale demonstraties.
Daarom deze open brief aan een aantal organisatie met de oproep om de krachten voor het behoud van een goed aanvullend pensioen te bundelen, in het belang van de basis,

de gewone, modale gepensioneerden.

Met vriendelijke groet,
Rik Min (Enschede)
Johan van der Veen (Deventer)

Maak jouw eigen website met JouwWeb